ПОЛОЖЕННЯ про публічні консультації з громадськістю з питань, віднесених до компетенції Калинівської міської ради
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення виконавчого комітету
Калинівської міської ради 8 скликання
17 липня 2024 року №350
ПОЛОЖЕННЯ
про публічні консультації з громадськістю з питань,
віднесених до компетенції Калинівської міської ради
Це Положення, відповідно до Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про доступ до публічної інформації», Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки, Указ Президента України від 20.10.2005 року №1497/2005 «Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій», постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 року №996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», розпоряджень Кабінету Міністрів України від 15.05.2013 року №386-р «Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні», від 20.09.2017 року №649-р «Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні», від 08.11.2017 року №797-р «Про схвалення Концепції розвитку електронної демократії в Україні та планом заходів щодо її реалізації», визначає основні вимоги до організації і проведення Калинівською міською радою та її виконавчими органами (далі – органом місцевого самоврядування) публічних консультацій та опитувань, в тому числі електронних консультацій (далі – Е-консультації) з питань, що належать до їх компетенції.
1. Загальні положення
-
- Публічні консультації – це відкритий процес діалогу мешканців та інститутів громадянського суспільства (далі – ІГС) з органами місцевого самоврядування (далі – ОМС), що впливає на залученість до розвитку територіальної громади, формує у населення ставлення спільної відповідальності за прийняті рішення, будує міжсекторальну співпрацю між ІГС і ОМС.
- Публічні консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними та місцевими справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність ОМС та його виконавчих органів, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів.
- Публічні консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, територіальної громади, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
- Проведення публічних консультацій забезпечується ОМС на всіх етапах вирішення питань місцевого значення, підготовки проектів концепцій, стратегій, програм, планів заходів та інших проектів нормативних актів.
- Дія цього Положення не поширюється на підготовку проектів нормативних актів в частині положень, що містять інформацію з обмеженим доступом, відповідно до вимог Законів України «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», а також на підготовку проектів нормативних актів індивідуальної дії, оперативно-розпорядчого характеру, проектів нормативних актів про утворення і діяльність консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, утворення та припинення ОМС, внесення термінологічних змін до документів.
- Результати проведення публічних консультацій з громадськістю, в тому числі й електронних, враховуються виконавчими органами ОМС під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.
- Дія цього Положення не поширюються на правовідносини, пов’язані з внесенням місцевої ініціативи, проведенням громадських слухань, загальних зборів громадян, місцевих референдумів (відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), забезпеченням доступу до інформації про використання публічних коштів (відповідно до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів»).
2. Принципи проведення консультацій
2.1. Публічні консультації проводяться на основі таких принципів:
- верховенства права – забезпечення пріоритету прав і свобод людини і громадянина відповідно до Конституції України;
- законності – публічні консультації організовуються та проводяться виключно на основі та відповідно до норм права;
- добросовісності – в дусі діалогу, сторони слухають один одного, демонструючи повагу до різних точок зору;
- інклюзивності – залучення заінтересованих осіб до публічних консультацій у нейтральний і неупереджений спосіб;
- доступності – кожен бажаючий повинен мати доступ для участі в консультаціях, шляхом створення умов для широкої участі в них;
- відкритості та прозорості – вся інформація, в рамках консультацій, повинна бути загальнодоступною, шляхом забезпечення достовірності та повноти інформації про предмет консультацій;
- відповідальності – кожен учасник консультації має право на отримання змістовної відповіді на заявлені зауваження, думку, коментар;
- координації та гнучкості – публічні консультації повинні мати координатора (модератора), який відповідає за весь процес;
- узгодженості та своєчасності – консультації слід проводити на підготовчому етапі, в запланований спосіб та на основі чітких принципів;
- неупередженості та безсторонності – остаточні рішення, прийняті на підставі консультацій, повинні представляти інтереси та добробут широких верств населення;
- ефективності – використання ресурсів повинно бути раціональне і результативне;
- недискримінації – забороняються будь-які обмеження прав заінтересованих осіб на участь у публічних консультаціях залежно від їх раси, кольору шкіри, релігійних, політичних уподобань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, мовних або інших ознак;
- підзвітності та зворотного зв’язку.
3. Учасники публічних консультацій
3.1. Учасниками публічних консультацій можуть бути:
- мешканці Калинівської міської територіальної громади, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території громади та досягли 18 років;
- інститути громадянського суспільства – громадські об’єднання, релігійні, благодійні організації, творчі спілки, професійні спілки та їх об’єднання, організації роботодавців та їх об’єднання, недержавні засоби масової інформації, легалізовані відповідно до законодавства України;
- інші особи, права, свободи, інтереси чи обов’язки яких визначає проект документу.
3.2. Нікому не може бути відмовлено в участі в публічних консультаціях, крім випадків, передбачених цим Положенням.
3.3. Учасники публічних консультацій під час проведення публічних консультацій мають право:
- здійснювати моніторинг процесу підготовки та прийняття Калинівською міською радою проектів нормативних актів;
- подавати до Калинівської міської ради пропозиції з обговорюваних питань місцевого значення, проектів нормативних актів у порядку, встановленому у цьому Положенні;
- отримувати від посадових осіб Калинівської міської ради та її виконавчих органів відомості та інформацію, що необхідні для участі в публічних консультаціях (матеріали публічних консультацій), за винятком інформації з обмеженим доступом (відповідно до закону України «Про інформацію»).
4. Ведення реєстру заінтересованих осіб
4.1. Калинівська міська рада веде Інформаційний реєстр заінтересованих осіб. Під заінтересованими особами слід розуміти фізичних осіб, які зареєструвалися на офіційному вебсайті Калинівської міської ради у вкладці Е-консультації, створили особистий кабінет та обрали категорії консультацій, у яких заінтересовані.
4.2. В Інформаційному реєстрі заінтересованих осіб містяться відомості про прізвище, ім’я, по батькові заінтересованої особи, сфери її інтересів, контактна інформація (електронна адреса, засоби телефонного зв’язку).
4.3. Калинівська міська рада забезпечує періодичне оновлення відомостей зазначеного реєстру шляхом надсилання відповідних запитів до заінтересованих осіб, включених до реєстру.
4.4. Ведення інформаційного реєстру заінтересованих осіб здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних».
5. Форми проведення публічних консультацій
5.1. Публічні консультації проводяться у формі:
- електронних консультацій шляхом оприлюднення консультаційного документа на офіційному сайті Калинівської міської ради (https://kalynivska-objednana-gromada.gov.ua/consultations/) для отримання пропозицій та/або відповідей на запитання;
- публічного обговорення шляхом проведення публічних заходів (засідань за круглим столом, слухань, конференцій, фокус-груп, зустрічей, інтернет-, відеоконференцій, тощо);
- адресних консультацій шляхом надсилання заінтересованим сторонам консультаційного документа для з’ясування позиції заінтересованих сторін щодо суті проекту, зокрема у частині впливу на інтереси таких сторін.
5.2. Публічні консультації можуть проводитися одночасно в різних формах.
6. Порядок проведення публічних консультацій
6.1. ОМС проводить публічні консультації у такому порядку:
- визначає питання, яке буде винесене на обговорення;
- приймає рішення про проведення обговорення;
- вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб’єктів господарювання, ІГС та інших заінтересованих осіб;
- формує інформаційне повідомлення про проведення публічного обговорення відповідно до вимог цього Положення;
- оприлюднює проект нормативного акта на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації» (https://kalynivska-objednana-gromada.gov.ua/publichni-konsultacii-15-14-02-17-05-2024/) та «Е-консультації» (https://kalynivska-objednana-gromada.gov.ua/consultations/);
- за необхідності проводить публічне обговорення;
- збирає пропозиції та оприлюднює їх на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації» та «Е-консультації»;
- вивчає та аналізує пропозиції;
- формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання (у разі наявності);
- забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення;
- проводить аналіз результатів обговорення;
- оприлюднює звіт про результати проведення публічних консультацій, доопрацьований проект нормативного акта на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації».
6.2. Інформаційне повідомлення про проведення публічного обговорення містить:
- найменування ОМС, який проводить публічні консультації;
- питання або назва проекту нормативного акта, винесеного на обговорення;
- опис проблеми, яка потребує розв’язання (щодо вирішення питань місцевого значення, проекту нормативного акта) та альтернативні варіанти її розв’язання (у разі наявності);
- відомості про заінтересованих осіб та можливі наслідки для них у разі прийняття відповідного рішення;
- форми, місце та строки проведення публічних консультацій;
- порядок участі в публічних консультаціях;
- поштову та електронну (поштову) адресу або посилання на інструмент «Е-консультації»;
- інформацію про строк і форму подання пропозицій;
- прізвище, ім’я уповноваженої особи ОМС, відповідальної за проведення консультацій, контактну інформацію;
- строк і спосіб оприлюднення звіту про проведення публічних консультацій.
У разі проведення публічних консультацій на етапі розроблення проекту нормативного акта до консультаційного документа додається проект акта.
6.3 Проведення публічних консультацій розпочинається з дня оприлюднення консультаційного документа, проекту нормативного акта на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації» або «Е-консультації» і завершується у строки, визначені у консультаційному документі.
6.4. Матеріали публічних консультацій, оприлюднені на офіційному вебсайті міської ради, архівуються та зберігаються ОМС не менше ніж п’ять років з дня прийняття рішення.
6.5. Оприлюднення консультаційного документа, проекту нормативного акта та інформування про оприлюднення також додатково може здійснюватися у засобах масової інформації, соціальних мережах тощо.
6.6. Строк проведення публічних консультацій визначається ОМС з урахуванням складності питання, проекту нормативного акта, терміновості, пріоритетності, строків виконання завдань, необхідності проведення публічного обговорення.
7. Особливості проведення електронних консультацій
(далі – Е-консультацій)
7.1. Електронні консультації є обов’язковою формою проведення публічних консультацій.
7.2. Заінтересовані сторони, які беруть участь в електронних консультаціях, надсилають пропозиції на електронну адресу, зазначену в консультаційному документі, або розміщують їх у формі електронних коментарів, або надають відповіді на запитання на офіційному вебсайті Калинівської міської ради у вкладці «Е-консультації», де здійснюється проведення електронних консультацій.
7.3. В Е-консультаціях мають право брати участь користувачі офіційного вебсайту Калинівської міської ради, які належним чином зареєстровані і авторизовані за допомогою сервісу онлайн ідентифікації ID.GOV.UA та надали згоду на обробку своїх персональних даних.
7.4. Організовує та проводить Е-консультації відповідальна особа, до повноважень якої віднесено розроблення проєкту акта органу місцевого самоврядування або підготовка пропозицій щодо місцевої політики у відповідній сфері чи вирішення певного питання місцевого значення, стосовно яких проводяться Е-консультації, за допомогою відповідальної посадової особи структурного підрозділу виконавчого органу місцевого самоврядування, що здійснює управління вебпорталом Е-консультації (далі – «Модератор»).
7.5. Е-консультація ініційована користувачем вебпорталу перевіряється Модератором впродовж 2 робочих днів з моменту створення такої Е-консультації на відповідність вимогам цього Положення. До цього часу текст Е-консультації доступний для перегляду лише Користувачу, який надавав пропозицію, та Модератору з приміткою «Ваше повідомлення знаходиться на модерації».
У разі відповідності Е-консультації вимогам цього Положення Модератор не пізніше наступного дня після перевірки надає консультацію відповідним структурним підрозділом органу місцевого самоврядування для вивчення та аналізу. У разі прийняття позитивного висновку структурним підрозділом органу місцевого самоврядування щодо ініційованої Е-консультації Користувачем вебпорталу, замовником проведення такої Е-консультації стає структурний підрозділ органу місцевого самоврядування, який зазначає на вебпорталі додатково інформацію про автора ініціативи.
У разі прийняття негативного висновку структурним підрозділом щодо ініційованої Е-консультації користувачем вебпорталу, оприлюднення такої Е-консультації не здійснюється, а ініціатору, у той же термін, надсилається вмотивована відмова в особистий кабінет на вебпорталі Е-консультацій.
Користувач, якому відмовлено в оприлюдненні у зв’язку з необхідністю доопрацювання Е-консультації, може виправити недоліки та ініціювати Е-консультацію повторно. У разі отримання повторної відмови, Е-консультація з ініційованого питання не проводиться.
7.6. Не підлягають оприлюдненню, розгляду та видаляються Е-консультації, пропозиції, коментарі та зауваження, які містять заклики, спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, анонімні пропозиції, а також ті, що містять ненормативну лексику та які не стосуються питання, щодо якого проводяться Е-консультації.
7.7. Для забезпечення відкритості, прозорості, доступності, неупередженості та підзвітності в діяльності Калинівська міська рада проводить Е-консультації на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Е-консультації». Інформацію про проведення Е-консультацій Калинівська міська рада розміщує на офіційному вебсайті та сторінках у соціальних мережах територіальної громади. Інформація, пов’язана з ініціацією, плануванням, організацією та проведенням Е-консультацій, розглядом прийнятих на них рішень, а також актів органу місцевого самоврядування та його посадових осіб, прийнятих за результатами Е-консультацій, звітуванням про виконання орієнтовного плану, оприлюднюється на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації».
7.8. На розгляд коментарів, що надійшли під час е-консультацій, не поширюються вимоги Закону України «Про звернення громадян». Індивідуальні відповіді щодо результатів розгляду пропозицій не надаються та не надсилаються учасникам е-консультацій.
7.9. Рішення з додатками за результатами е-консультації в обов’язковому порядку орган місцевого самоврядування доводить до відома громадськості шляхом оприлюднення на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації» та «Е-консультації» та в інший прийнятний спосіб протягом десяти робочих днів після його прийняття.
8. Особливості проведення публічного обговорення
8.1. Публічне обговорення проводиться додатково до електронних консультацій за рішенням Калинівської міської ради, якщо обговорюване питання місцевого значення, проект нормативного акта:
- стосується конституційних прав, свобод та обов’язків громадян;
- стосується питань соціального захисту;
- стосується життєвих інтересів громади, здійснення повноважень місцевого самоврядування;
- стосується питань фінансування та правового статусу, надання пільг чи встановлення обмежень для ІГС;
- визначає стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері місцевого самоврядування (зокрема, у проектах програм економічного і соціального розвитку, розвитку культури і мистецтва, рішеннях стосовно їх виконання);
- впливає на стан навколишнього природного середовища, екологічну, біологічну і генетичну безпеку;
- якщо ОМС вважає, що публічне обговорення сприятиме вдосконаленню проекту нормативного акта.
8.2. Види публічних заходів щодо проведення публічного обговорення визначаються з урахуванням того, що до таких консультацій повинні бути залучені представники заінтересованих осіб, а також повинен бути забезпечений вільний доступ заінтересованих осіб до процесу публічних консультацій.
8.3. Публічне обговорення передбачає:
- оприлюднення Калинівською міською радою на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації», не пізніше ніж за три робочих дні до дати проведення публічного обговорення, інформації про дату, час та місце його проведення з адресою (гіпертекстовим посиланням) оприлюдненого консультаційного документа, проект нормативного акта та/або розсилання визначеним представникам заінтересованих осіб запрошення взяти участь у публічному обговоренні;
- проведення публічних заходів;
- підготовку за результатами проведення публічного обговорення протоколу та оприлюднення його на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації».
8.4. Проекти регуляторних актів виносяться на громадське обговорення відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
8.5. Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання дорадчих органів, інших допоміжних органів, утворених при виконавчих органах міської ради.
8.6. Для організаційного забезпечення проведення публічного громадського обговорення виконавчий орган міської ради, що його проводить, може утворювати робочу групу.
8.7. Пропозиції та зауваження учасників публічного громадського обговорення подаються в усній та письмовій формі під час публічних заходів та у письмовій формі на поштову і електронну адреси, зазначені в інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення.
8.8. Під час проведення заходів у рамках публічного громадського обговорення ведеться протокол, у якому фіксуються висловлені в усній формі пропозиції і зауваження, який оприлюднюється одночасно зі звітом за результатами проведення публічного громадського обговорення.
8.9. ІГС, наукові та експертні організації, інші юридичні особи під час подання пропозицій і зауважень у письмовій формі зазначають своє найменування та місцезнаходження. Анонімні пропозиції не реєструються і не розглядаються.
8.10. Пропозиції та зауваження, що надійшли під час публічного громадського обговорення, вивчаються та аналізуються із залученням у разі потреби відповідних фахівців.
9. Обов’язки суб’єктів владних повноважень
9.1. Організацію та проведення публічних консультацій забезпечує відповідальна особа з питань публічних консультацій Калинівської міської ради.
9.2. ОМС зобов’язаний:
- здійснювати планування проведення публічних консультацій;
- забезпечувати проведення публічних консультацій на всіх етапах вирішення питань місцевого значення, підготовки проекту документа;
- дотримуватися вимог щодо проведення публічних консультацій, визначених законодавством та цим Положенням;
- своєчасно оприлюднювати інформацію щодо підготовки проектів нормативних актів, забезпечувати доступ до такої інформації;
- звітувати про результати проведення публічних консультацій.
9.3. Під час проведення публічних консультацій ОМС повинен забезпечити в передбаченому цим Положенням порядку інформування про їх проведення осіб, права, свободи, інтереси чи обов’язки яких потребують визначення, на яких вплине прийнятий нормативний акт, які братимуть участь у його реалізації, фахівців з відповідних питань, та інших заінтересованих осіб.
10. Планування публічних консультацій
10.1. Виконавчі органи Калинівської міської ради щороку складають орієнтовний план проведення консультацій з громадськістю (далі – орієнтовний план) з урахуванням основних завдань, визначених Програмою соціального і економічного розвитку Калинівської міської територіальної громади, цільовими програмами, Планами регуляторної діяльності міської ради, в тому числі завдань, визначених Державною програмою економічного і соціального розвитку України, а також з урахуванням результатів проведення попередніх консультацій з громадськістю.
10.2. Орієнтовний план складається з урахуванням пропозицій дорадчо-консультативних органів, створених при Калинівській міській раді чи міському голові.
10.3. Члени територіальної громади, громадська рада, ІГС можуть ініціювати проведення публічних консультацій з питань, не передбачених в орієнтовному плані, шляхом подання до відповідального підрозділу/посадової особи відповідних пропозицій.
10.4. У разі коли пропозиція щодо проведення публічних консультацій з одного і того ж питання надійшла не менше ніж від трьох різних представників заінтересованих сторін, які провадять діяльність на території Калинівської міської територіальної громади, такі консультації проводяться обов’язково у разі якщо текст консультації не суперечить цьому Положенню.
10.5. Орієнтовний план затверджується виконавчим комітетом Калинівської міської ради до початку року та оприлюднюється на офіційному вебсайті Калинівської міської ради.
11. Звіт за результатами проведення публічних консультацій
11.1. За результатами публічних консультацій ОМС готує звіт, до якого включається інформація про всі заходи, проведені в рамках публічних консультацій.
11.2. У звіті за результатами публічних консультацій зазначаються:
- найменування ОМС, який проводив публічну консультацію;
- питання місцевого значення, назва проекту нормативного акта, щодо якого (яких) проводилася публічна консультація;
- відомості про учасників публічних консультацій;
- узагальнена інформація про пропозиції, що надійшли до ОМС за результатами публічних консультацій;
- узагальнена інформація про врахування пропозицій учасників публічних консультацій з обґрунтуванням прийнятого рішення і причин відхилення пропозицій.
11.3. Звіт про результати публічних консультацій, визначені шляхи вирішення питань місцевого значення, доопрацьований за результатами проведення публічних консультацій проект нормативного акта в обов’язковому порядку оприлюднюються на офіційному вебсайті міської ради у спеціальній рубриці «Публічні консультації» не пізніше 30 робочих днів після дня завершення публічних консультацій.
11.4. Результати проведених публічних консультацій носять рекомендаційний характер для міської ради та її виконавчих органів, однак беруться до уваги при прийнятті рішення з питань, щодо яких проводились консультації.
12. Прийняття проектів нормативних актів без проведення публічних консультацій
12.1. Калинівська міська рада у терміновому порядку без проведення публічних консультацій розробляє проекти нормативних актів з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, ліквідації їх наслідків, з інших питань, пов’язаних з виникненням загрози життю, здоров’ю, охоронюваним законом правам людини, суспільним інтересам чи інтересам громади та з інших невідкладних питань за умови дотримання вимог цього Положення.
12.2. Інформація щодо необхідності прийняття проекту нормативного акта без проведення публічних консультацій з відповідним обґрунтуванням, а також текст прийнятого нормативного акта оприлюднюються у день прийняття такого акта шляхом розміщення відповідної інформації на офіційному вебсайті міської ради в спеціальному розділі «Публічні консультації» або поширенням через засоби масової інформації.
13. Моніторинг проведення публічних консультацій
13.1. Відповідальна особа здійснює моніторинг процесу проведення публічних консультацій. Щорічний звіт про проведення публічних консультацій оприлюднюється на офіційному вебсайті Калинівської міської ради до 30 числа місяця, наступного за звітним періодом.
13.2. Щорічний звіт про проведення публічних консультацій повинен містити інформацію про питання місцевого значення, проекти нормативних актів, щодо яких проводилися консультації, форми проведення консультацій, вплив результатів консультацій на прийняті рішення.
14. Відповідальність за порушення порядку проведення публічних консультацій
14.1. За порушення вимог цього Положення посадові та службові особи Калинівської міської ради несуть відповідальність, передбачену законодавством.
_______________________________________________________